zespol-inkubatorow.pl

Kolejna witryna oparta na WordPressie

marketing automation
Marketing

Masz problem z marketing automation w swoim sklepie internetowym? Oto możliwe powody

Marketing automation jest na ustach wszystkich, którzy mają cokolwiek wspólnego z handlem internetowym. Jednak wiele osób z branży po wdrożeniu narzędzia do automatyzacji marketingu odkrywa, że zaangażowanie i lojalność klientów wobec ich sklepu wcale nie rośnie. Wydaje się wtedy, że była to inwestycja chybiona. Ale czy na pewno? Zanim poddasz w wątpliwość użyteczność rozwiązania do marketing automation, najpierw rozważ inne możliwe powody problemów.

Problem związany z klientem 

Najczęstszą skargą osób odpowiedzialnych za automatyzację marketingu jest trudność z dotarciem do nowych klientów, a jeśli już się im to uda – z plagą porzuconych koszyków. Zaś w przypadku osób, które już coś kupiły, występuje problem z ich utrzymaniem, czyli lojalnością.

Pamiętaj, że wdrożenie narzędzia do marketing automation nie zwalnia Cię z wysiłku. Przede wszystkim zainwestuj w nieoczywiste metody pozyskiwania nowych klientów (np. tworzenie i promowanie contentu eksperckiego, niesprzedażowego). Poza tym poświęć uwagę tym leadom sprzedażowym, które już masz – niezależnie od ich liczby. Metodyczne przeprowadzanie ich przez lejek sprzedażowy umożliwi Ci uzyskanie sporej konwersji ze względnie niewielkiej liczby leadów. Jeśli zaś chodzi o porzucone koszyki, to część z nich możesz odzyskać, zachęcając użytkowników do finalizacji zakupu. Tutaj istotne jest właściwie dobranie czasu wysyłki oraz kanał, za pomocą którego wysyłasz przypomnienie i zachętę do finalizacji zakupu.

Podobnie rzecz się ma z lojalizacją jednorazowych klientów. Oparcie działań marketingowych o konkretne dane o ich zachowaniach i preferencjach, które zbierasz oraz stworzenie własnego programu lojalnościowego – to są działania, od których musisz zacząć. 

Problem ze zbieranymi danymi

Inną często występującą kategorią problemów z marketing automation w e-commerce są dane. Część osób odpowiedzialnych za automatyzację ma problem z dostępem do statystyk w czasie rzeczywistym, zaś większość – z chaosem w danych oraz ich niekompatybilnością pomiędzy systemami. Inni z kolei zmagają się ze skuteczną segmentacją subskrybentów i klientów.

Jeśli chodzi o dostęp do danych analitycznych, to dobra platforma do marketing automation zawiera intuicyjny, zaawansowany moduł raportowania. Dane dotyczące zachowań i preferencji klientów uporządkować i zintegrować możesz dzięki funkcji single customer profile. Łączy ona w jednym profilu dane zebrane w różnych puntkach styku z marką (strona internetowa czyli e-sklep, sklep tradycyjny, aplikacja mobilna, social media, wiadomości e-mail marketing itd.). Natomiast właściwej, inteligentnej segmentacji kontaktów w bazie możesz się nauczyć, chociażby sięgając po sprawdzoną metodologię RFM (skrót od Recency, Frequency, Monetary).

Problem z zasobami

Trzecią kategorią problemów z marketing automation w sklepie internetowym są problemy obiektywne, wynikające ze specyfiki firmy czy przyjętego przez nią modelu biznesowego. Przede wszystkim mowa tu o ograniczonym budżecie na działania marketingowe, nadmiarze zadań oraz brak czasu i zasobów ludzkich. 

Receptą na ograniczony budżet jest skupienie swoich działań marketingwoych na kanale e-mail, najtańszym i najskuteczniejszym kanale komunikacji z klientami. Z włączeniem pozostałych kanałów komunikacji, tj. SMS, web push, mobile push itd. – możesz poczekać, aż zautomatyzowane kampanie e-mail marketingowe zaczną przynosić konwersję i pieniądze. Zaś w przypadku braku czasu czy zasobów ludzkich, nie obawiaj się powierzyć część czy nawet całość zadań zewnętrznym ekspertom. Najlepsi dostawcy usług do automatyzacji marketingu oferują takie usługi swoim klientom.

Problem z kompetencjami

Ostatnia kategoria problemów jest najtrudniejsza do zaakceptowania, bo wynika z braku kompetencji. Mowa o nieumiejętnym radzeniu sobie z zadaniami, brakach w wiedzy albo zwyczajnej bierności, wynikającej z niekompetencji. 

Cóż, nigdy nie jest za późno na to, by poprosić o pomoc, doszkolić się, czy też skorzystać z konsultacji. W ostateczności – możesz zlecić działania zewnętrznym ekspertom, np. z firmie, która dostarcza Twojemu sklepowi e-commerce narzędzie do automatyzacji marketingu.